sunnuntai 5. lokakuuta 2025

Jämskättääkö on herättänyt keskustelun

Jämskättääkö-sanan lanseeraus Jämsässä syyskuussa 2024 on osoittanut, että kunnallisessa viestinnässä on pyrkimystä uudenlaisiin avauksiin. Vaikka sana ei ole alkuperältään jämsäläinen, se on tuonut esille tärkeitä kysymyksiä paikkakunnan identiteetistä, markkinoinnista ja päätöksenteon läpinäkyvyydestä.

Markkinointiväline ja mielikuva

On tunnustettava, että sanan 'Jämskätys' virallinen luonnehdinta on sisällöltään erittäin positiivinen ja vetovoimainen. Se kuvailee Jämsää paikkana, joka tarjoaa tilavaa ja edullista asumista, erinomaiset ulkoilumahdollisuudet sekä stressivapaan ja turvallisen elämän. Sanan merkitys asemoi Jämsän "emotiaaliseksi vastamyrkyksi" kaupunkien ruuhkille ja kalleudelle. Tästä näkökulmasta sanalla on suuri potentiaali puhutella erityisesti ulkopaikkakuntalaisia, jotka etsivät tasapainoisempaa elämänlaatua.

On kuitenkin ymmärrettävää, että Jämsän rauhallisuuden ja turvallisuuden arvostajat kokevat sanan herättävän ristiriitaisia mielikuvia. Jos sana koetaan tunneperäisesti vieraaksi tai jopa liian vauhdikkaaksi Jämsän perusluonteeseen nähden, se voi heikentää sen uskottavuutta paikallisten silmissä. Markkinoinnin tulee aina rakentua aidoille arvoille.

Päätöksenteon läpinäkyvyys

Keskusteluun nousee väistämättä kysymys sanan käyttöönoton prosessista. Tiedon mukaan 'Jämskättääkö' on konsulttityön tulos, eikä sen lanseerauksesta ole päätetty suoraan kunnan demokraattisesti valituissa toimielimissä (hallitus, valtuusto).

Vaikka konsultit voivat tuoda tarpeellista ulkopuolista näkemystä, tällaisen merkittävän identiteettiä koskevan avauksen tulisi nauttia mahdollisimman laajaa hyväksyntää. Kun uusi brändielementti tai tunnuslause otetaan käyttöön ilman avointa keskustelua ja demokraattisesti valittujen elinten mandaattia, se voi luoda tarpeettomasti epäluottamusta ja herättää kysymyksiä päätöksenteon kulisseista. Jatkossa on ensiarvoisen tärkeää, että konsulttityön tulokset, erityisesti näin merkittävät, käsitellään avoimesti ja läpinäkyvästi.

On selvää, että 'Jämskättääkö' on herättänyt keskustelua, mikä itsessään on jo voitto näkyvyyden kannalta. Markkinointiviestinnän on onnistuttava siinä, että se tavoittaa kohderyhmän – tässä tapauksessa mahdolliset uudet asukkaat ja matkailijat. Samaan aikaan sen on sitouduttava paikalliseen todellisuuteen.

Tulevaisuuden näkymät

Tulevaisuus näyttää, onko 'Jämskättääkö' lopulta vetovoimaa vai hylkimisvoimaa. Onnistuminen riippuu siitä, kuinka hyvin sana pystyy juurtumaan paikalliseen arkeen ja kuinka tehokkaasti kunta pystyy yhdistämään sanan taustalla olevat positiiviset arvolupaukset todellisiin palveluihin ja asumisen etuihin. Viestinnän on oltava jatkossakin rehellistä ja sisällöltään rikasta.

Mitä mieltä olette, pitäisikö Jämsän brändityön lähteä aina paikallisten toimijoiden enemmistön äänestä, vai voiko ulkopuolinen, rohkea avaus tuoda kaivatun kilpailuedun?