Markkinointi on tehnyt tehtävänsä, sillä Jämsän uusi ilme ja iskulause "Jämskättääkö" ovat herättäneet voimakkaita tunteita ja käynnistäneet keskustelun. Se, että ihmiset puhuvat aiheesta, on jo itsessään voitto.
Positiivisen keskustelun ydin
- Nuorekas ja raikas ilme: Uudella, nuorekkaalla ja raikkaalla ilmeellä pyritään selvästi erottumaan vanhasta brändistä ja vastaamaan tarpeeseen houkutella nuoria lapsiperheitä paikkakunnalle. Sloganit, kuten "Jämsä jää sydämeen", heijastelevat positiivisempaa maailmankatsomusta kuin aiemmat.
- Yhteinen hyvä: Kampanjan mainosvideoissa korostuvat rauha, luonto ja sijainti – asiat, joista jämsäläiset ovat yleisesti yhtä mieltä, että ne ovat paikkakunnan vahvuuksia.
- Himos osana markkinointia: Himos on tunnettu vetonaula, jonka hyödyntäminen markkinoinnissa on järkevää. Tavoitteena onkin yhdessä yritysten kanssa saada Himos-turistit käyttämään laajemmin Jämsän monipuolisia palveluita ja tehdä koko paikkakunta tutuksi heille.
- Ulkopuolinen näkemys: Ulkopuolisen konsultin käyttö uudistuksen suunnittelussa nähdään hyvänä asiana. Se tarjosi kaivattua etäisyyttä ja uusia ideoita tilanteessa, jossa Jämsä oli pakollisen brändiuudistuksen edessä.
- Markkinointi on kokeilua ja oppimista: Markkinointi on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii kokeiluja, hienosäätöä ja virheistä oppimista. Tuloksia ei synny hetkessä.
Jämsäläisten rooli tulevaisuudessa
Tärkein avain Jämsän menestykseen on asukkaiden positiivinen asenne ja yhteisöllisyys.
Asenteen merkitys: Tulee muistaa, että negatiivinen kommentointi sosiaalisessa mediassa näkyy myös ulkopaikkakuntalaisille, jotka etsivät tietoa Jämsästä. Positiivinen "Meillä täällä Jämsässä" -asenne on tärkeä osa brändäystä.
Dialogin periaatteet: Keskusteluissa, erityisesti somessa, on hyvä muistaa Positiivinen Jämsä -työpajan periaatteet: ehdoitta kuuntelu, oman mielipiteen viivyttäminen ja erilaisuuden hyväksyminen. Rakentava dialogi, jossa erilaiset näkökulmat (kuten Himos-turistien houkuttelusta) tuodaan esiin, vie kohti yhteistä hyvää.
Tulevaisuuden usko: Paluumuuttajana tunnen onnellisuutta siitä, että lapset ovat saaneet kasvaa ja harrastaa Jämsässä. Tästä hyvän elämän turvallisuudesta ja pienemmän paikkakunnan eduista tulisi puhua enemmän. Jos mitään ei muuteta, lopputuloskaan ei muutu.
Yhteenvetona: Jämsä on ottanut ison askeleen kohti nuorekkaampaa ja kilpailukykyisempää imagoa, ja nyt on aika, että asukkaat itse tukevat muutosta positiivisella yhteistyöllä ja asenteella.