perjantai 21. marraskuuta 2025

Kuntalaisaloite Jämsän kaupungille: Himoksen aluebrändin vahvistaminen valtatie 9:n markkinoinnilla

Päivämäärä: 21. marraskuuta 2025

Vastaanottaja: Jämsän Kaupunki

Aloitteen tekijä: Jyrki Kokko

Yhteystiedot: 0405477836 jyrki.kokko@gmail.com


Aloitteen Kohde

Esitän Jämsän kaupungille aloitteen Himoksen matkailualueen aluebrändin näkyvyyden strategisesta vahvistamisesta sijoittamalla positiivinen ja mieleenpainuva markkinointiviesti valtatie 9:n Himoksen eritasoliittymän keskeisimpiin rakenteisiin.

1. Tilanneanalyysi ja markkinoinnin tarve

Himos on Jämsän kaupungin elinvoiman kannalta kansallisesti merkittävä matkailukeskus, joka houkuttelee vuosittain satojatuhansia kävijöitä. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) mukaan valtatie 9 on yksi Suomen vilkkaimmista valtaväylistä.

Nykyinen ongelma: Matkailukeskuksen sijainti ei välity riittävän tehokkaasti valtatietä 9 kulkeville. Keskikesällä liittymän kohdalla ajettaessa alueen matkailullinen potentiaali jää pimentoon, jolloin kaupunki menettää merkittävän määrän potentiaalisia asiakasvirtoja ja näkyvyyttä. Vertailemalla muiden menestyneiden matkailukohteiden, kuten Levin näyttäviä mainosratkaisuja, on selvää, että tehokkaalla inframarkkinoinnilla on suuri merkitys.

Tavoite: Varmistaa, että jokainen valtatiellä kulkeva tietää täsmällisesti, missä kohdassa Suomen johtavia vapaa-ajan ja tapahtumakohteita sijaitsee.

2. Konkreettinen ehdotus

Ehdotan mainosratkaisua, joka maksimoi näkyvyyden ja hyödyntää olemassa olevaa liikennerakennetta:

A. Sijainti ja viesti:

  • Sijainti: Valtatie 9:n Himoksen eritasoliittymän sillan reunaan, asennettuna molemmin puolin liikennettä (Tampereen ja Jyväskylän suuntaan). LIITTEENÄ kuva

  • Viesti-idea: ”Himos ❤️Jämsä”

  • Toteutus: Teksti toteutetaan sääolosuhteita kestävillä, suurikokoisilla ja liikenteen turvallisuusmääräykset täyttävillä kirjaimilla tai taustalevyillä. Materiaalin ja fontin tulee olla kaupunkikuvaan soveltuva ja tehokas, brändin mukainen.

B. Vaihtoehtoinen sijainti:

  • Sijainti: Nousu- ja laskurampin väliselle, valtatie 9:n oikealle puolelle jäävälle viheralueelle, joka tarjoaa hyvän näkyvyyden.

3. Vaikutukset ja hyödyt kaupungille

Tämä aloite on kustannustehokas investointi Jämsän kaupungin tulevaisuuteen ja markkinointiin:

Brändin vahvistuminen

Välitön, positiivinen ja ystävällinen viesti sitoo vahvasti Himoksen (tuotteen) ja Jämsän (alueen) toisiinsa.

Matkailutulon kasvu

Parantunut tunnettuus houkuttelee lisää spontaanisti kääntyviä matkailijoita (stop-over-turisteja) ja kasvattaa palveluiden (majoitus, tankkaus, ruokailu) käyttöä.

Kilpailukyky

Nostaa Jämsän/Himoksen matkailualueen profiilia vastaamaan muiden, näkyvyyteen panostavien matkailukeskusten tasoa.

Positiivinen kaupunkikuva

Moderni, huoliteltu ja matkailijat huomioiva inframainonta luo Jämsästä aktiivisen ja elinvoimaisen kuvan.

4. Toimenpide-ehdotus

Esitän, että Jämsä aloittaa välittömästi neuvottelut ELY-keskuksen kanssa tarvittavista luvista ja selvittämään samanaikaisesti teknisen toimen toteutuksen kustannusarvion.


Allekirjoitus:               Jyrki Kokko


LIITE, kuva