Vastaanottaja: Jämsän Kaupunki
Aloitteen tekijä: Jyrki Kokko
Yhteystiedot: 0405477836 jyrki.kokko@gmail.com
Aloitteen Kohde
Esitän Jämsän kaupungille aloitteen Himoksen matkailualueen aluebrändin näkyvyyden strategisesta vahvistamisesta sijoittamalla positiivinen ja mieleenpainuva markkinointiviesti valtatie 9:n Himoksen eritasoliittymän keskeisimpiin rakenteisiin.
1. Tilanneanalyysi ja markkinoinnin tarve
Himos on Jämsän kaupungin elinvoiman kannalta kansallisesti merkittävä matkailukeskus, joka houkuttelee vuosittain satojatuhansia kävijöitä. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) mukaan valtatie 9 on yksi Suomen vilkkaimmista valtaväylistä.
Nykyinen ongelma: Matkailukeskuksen sijainti ei välity riittävän tehokkaasti valtatietä 9 kulkeville. Keskikesällä liittymän kohdalla ajettaessa alueen matkailullinen potentiaali jää pimentoon, jolloin kaupunki menettää merkittävän määrän potentiaalisia asiakasvirtoja ja näkyvyyttä. Vertailemalla muiden menestyneiden matkailukohteiden, kuten Levin näyttäviä mainosratkaisuja, on selvää, että tehokkaalla inframarkkinoinnilla on suuri merkitys.
Tavoite: Varmistaa, että jokainen valtatiellä kulkeva tietää täsmällisesti, missä kohdassa Suomen johtavia vapaa-ajan ja tapahtumakohteita sijaitsee.
2. Konkreettinen ehdotus
Ehdotan mainosratkaisua, joka maksimoi näkyvyyden ja hyödyntää olemassa olevaa liikennerakennetta:
A. Sijainti ja viesti:
Sijainti: Valtatie 9:n Himoksen eritasoliittymän sillan reunaan, asennettuna molemmin puolin liikennettä (Tampereen ja Jyväskylän suuntaan). LIITTEENÄ kuva
Viesti-idea: ”Himos ❤️Jämsä”
Toteutus: Teksti toteutetaan sääolosuhteita kestävillä, suurikokoisilla ja liikenteen turvallisuusmääräykset täyttävillä kirjaimilla tai taustalevyillä. Materiaalin ja fontin tulee olla kaupunkikuvaan soveltuva ja tehokas, brändin mukainen.
B. Vaihtoehtoinen sijainti:
Sijainti: Nousu- ja laskurampin väliselle, valtatie 9:n oikealle puolelle jäävälle viheralueelle, joka tarjoaa hyvän näkyvyyden.
3. Vaikutukset ja hyödyt kaupungille
Tämä aloite on kustannustehokas investointi Jämsän kaupungin tulevaisuuteen ja markkinointiin:
Brändin vahvistuminen
Välitön, positiivinen ja ystävällinen viesti sitoo vahvasti Himoksen (tuotteen) ja Jämsän (alueen) toisiinsa.
Matkailutulon kasvu
Parantunut tunnettuus houkuttelee lisää spontaanisti kääntyviä matkailijoita (stop-over-turisteja) ja kasvattaa palveluiden (majoitus, tankkaus, ruokailu) käyttöä.
Kilpailukyky
Nostaa Jämsän/Himoksen matkailualueen profiilia vastaamaan muiden, näkyvyyteen panostavien matkailukeskusten tasoa.
Positiivinen kaupunkikuva
Moderni, huoliteltu ja matkailijat huomioiva inframainonta luo Jämsästä aktiivisen ja elinvoimaisen kuvan.
4. Toimenpide-ehdotus
Esitän, että Jämsä aloittaa välittömästi neuvottelut ELY-keskuksen kanssa tarvittavista luvista ja selvittämään samanaikaisesti teknisen toimen toteutuksen kustannusarvion.
Allekirjoitus: Jyrki Kokko
LIITE, kuva
