torstai 12. syyskuuta 2019

eFatbike - Himos (vaikea)

Tein Himokselle eFatbike reitin, joka on melkein "turisti" -reitti.  Siniset kohdat ovat hieman hankalia ajaa. Varovasti kannattaa mennä. Reitti alkaa Himos Centeriltä.

Ensin kierretään Kuikanjärvi oikealta ja mennään rinteen juuren ja golf-järven takaa Pyntän alueelle. Noin puolivälistä aluetta käännytään oikealla kärrypolulle. Sitä ajetaan alaspäin, kunnes tulee risteys vasempaan. Tiukka mäki on sitten edessä ja sen päällä on Paljakan laavu.

Laavun jälkeen kärrypolku on avokallioinen, kivinen ja märkä hetken matkaa. Sitten alkaa helpompi osuus ja saavut Kivijärventielle. Pohjois-Himoksen risteyksestä ajetaan tönnäs ylös ja käännytään vasempaa Muurajaispolulle. Melkein sen päästä on pieni nousu latu-uralle. Siitä oikeaan ja ajetaan niin kauan, kunnes ollaan Keski-Himoksen laavulla. Maisemat ovat tällä kohdin erinomaiset.

Sitten ajetaan vähän matkaa tietä ja pikku järven kohdilta käännytään latu-uralle. Sitä pitkin mennään laavulle ja Pohjois-Himokselle. Laskeutuminen Lintuvuoren laaksoon alkaa tuolihissin takaata. Pari kohtaa reitillä on kohtalaisen hankalia, mutta pääosin helppo lasku.

Sen jälkeen ajetaan hieman Centterille päin ja käännytään Luoteis-Himoksen ristiltä vasempaan. Ajetaan tovin isolle hiekkakentälle ja noustaan kentän päästä kärrypolkua pitkin "kolmas"-osan rinteeseen. Sen jälkeen on lasku siirtymää pitkin Keski-Himokseen. Tunnelista läpi ja Sportin sivuitse kohti loppua.

Reitillä pääsee oikein kokeilemaan sähköläskiä ja itseään.

Reitin pituus on noin 16 km.