perjantai 13. syyskuuta 2024

Latausasemat - investointien kannattavuus

Lähdin perjantai-iltana Jämsän latausasemia katsastamaan, kun tuntuu sille, ettei niissä ole henkilöautoja latauksessa. Oli kuitenkin perjantai illan liikenne ja oletan, että liikennemäärä on ns. suurimmillaan. Sitten lyhyt katsaus kierrokseen. En laskenut kuvatessani latauspaikkojen kokonaismäärää ja siksi ne on noin arvoja. Latauksessa olevat autot oli helppo laskea niiden pienen määrän takia.

Ensin ajelin S-Marketille.
  • Noin 8 latauspaikkaa, 3 autoa latauksessa
Sitten oli vuorossa Citymarket.
  • Noin 4 latauspaikkaa, 1 auto latauksessa
Ja sitten Neste 9 tien ristillä.
  • Noin 4 latausoaikkaa, 0 autoa latauksessa
Siihen naapuritontille kurvasin seuraavaksi eli Shell.
  • Noin 6 latauspaikkaa, 0 autoa latauksessa
Lopuksi oli vuorossa Patalahden liikenneasema.
  • Noin 10 latauspaikka, 0 autoa latauksessa
No se tuntuma tuli todistettua. Vaikka liikenne on suurimmillaan, niin ladattavien autojen määrä latausasemilla on mielestäni pieni. Latausasemien investoinneilla on ilmeisen pitkä takaisinmaksuaika. 

Latausasemien investointien kannattavuus on mielestäni kyseenalainen. Ehkä niitä kannattaa rakentaa, kun niitä tulee kuin sieniä sateella joka niemeen ja notkoon. Tai sitten ei.

Jämsä, S-Market

Jämsä, Citymarket

Jämsä, Neste

Jämsä, Shell

Jämsä, Patalahti

Ei kommentteja: