Luin aamutuimaan 19.9.2024 Aamulehteä täydenkuun aikaan. Silmiini osui latauslakia koskeva juttu, josta kopioin pätkän alle. Lihavoidun kohdan lukiessani yölliset rähmät rapisi silmistä. Siis latausmahdollisuus on löydyttävä lain mukaan jokaisen kylätalon pihasta.
Ote Aamulehdestä:
"LATAUSLAKI" edellyttää, että muussa kuin asuinkäytössä oleviin ja yli 20 pysäköintipaikkaa sisältäviin kiinteistöihin pitää asentaa latauspiste. Takaraja on vuodenvaihde.
Laissa on lieventäviä seikkoja: "mikroyritysten" ei tarvitse tehdä mitään. Sellaisilla on alle kymmenen työntekijää ja alle kahden miljoonan euron liikevaihto. Niin ikään lämmittämättömät tai jäähdyttämättömät kiinteistöt jäävät lain ulkopuolelle. Puolustusvoimiakaan asia ei koske.
Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivulla on kaavake, jonka avulla voi kartoittaa, kuuluuko oma kiinteistö velvoitteen piiriin. Kaavake on vain suuntaa antava, ja monelle voi olla epäselvää "omien" pysäköintipaikkojen määrä.
"Kunnan rakennusvalvonnasta kannattaa selvittää, missä ovat kiinteistön rajat. Onko parkkialue todellisuudessa omalla vai naapurin tontilla vai onko se katualuetta", sanoo viraston johtava asiantuntija Timo Ojala.
Maaseudulla muutos tuo ison haasteen. Lain hengen mukaan laturi pitäisi hankkia, vaikka kyseessä olisi harvoin käytetyn työväentalon parkkialue syrjäisessä pöpelikössä.
Lain piiriin kuuluu karkeasti arvioiden kymmeniä tuhansia kiinteistöjä. "Todella iso määrä", Ojala toteaa.
No mitä sinne pitää asentaa? Minimi latauslaitteelle on yksi Type 2 -liitännällä varustettu vähintään 3,7 kilowatin laturi.
Liitäntä viittaa sähköautojen uskaapeliin. yleisimpään latauskaapeliin, ja kilowatit tarkoittavat lain pie- nintä sallittua lataustehoa. Vaadittu luku on hidaslatausta, jolloin täyssähköauton lataamiseen voi mennä yli puoli vuorokautta.
"Monella on mielikuva, että sähköauton latausaseman tekeminen on kymppitonnin pitkä ja kallis projekti. Se yllättää monet positiivisesti, että lain vaatimuksen pystyy täyttämään usein alle tuhannella eurolla."
VIRASTO aloittaa valvonnan heti vuodenvaihteen jälkeen, ja laiminlyöjiä uhkaavat sanktiot. Valvontaa tehdään myös konkreettisesti jalkautumalla parkkipaikoille, Timo Ojala vahvistaa.
Puuttuvista latureista todennäköisesti neuvotellaan ensin kiinteistönomistajan kanssa. Jos puhe ei auta, hommaa vauhditetaan uhkasakoilla. "Viime kädessä laturi voidaan teettää kiinteistönomistajan piikkiin", Ojala kertoo. Tämä valvonta ja sanktiohaitari siis koskee olemassa olevia vanhoja rakennuksia.
Eli maassa maan tavalla ja eletään säädettyjen lakien mukaan. Tässä ja tänään olen viisastunut paljon ko. aihealueen tiimoilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti