lauantai 28. syyskuuta 2024

Corsair ja YVA

Luin alkavalla viikolla maakuntalehteä ja siinä selkeästi sanotaan, että YVA (ympäristövaikutusten arviointi) jätetään pian. Tarkalleen Keskisuomalainen kirjoittaa seuraavasti.

"Koeajoja on tehty tammikuusta 2024 alkaen. Kaikki on nyt valmiina varsinaisen tuotannon aloittamiseen. Ympäristölupahakemuksen valmistelu on loppusuoralla ja jätämme sen mahdollisesti jo ensi viikolla."

Jos lupa on vireillä, niin sen tulee näkyä AVI:n sivuilla. https://ylupa.avi.fi/fi-FI Hakusanaksi tulee laittaa "Jämsä". 


Hakutuloksen tuoreimmat YVA:t on ohessa.



Ei löytynyt Corsairin Ympäristövaikutustenarviointia (YVA). Ei ole ainakaan vielä vireillä. No jos ensi viikolla olisi, kuten lehdessä kirjoitetaan.

Valvontajaosto käsittelee asiaa esityslistan mukaan 03.10.2024, asianumero 7. Ympäristöpäällikön antama lausunto on seikkaperäinen ja hyvin tehty. Itse lausunto on seuraava.
"Ympäristöpäällikkö esittää lausuntonaan seuraavaa:

Prosessissa käytettävän jätteen määrä on suuri. Mikäli toiminta tapahtuu asiakirjoissa mainitussa laajuudessaan, alueella varastoitavan jätteen määrä tulee myös olemaan huomattava. Asiakirjoista ei käy tarkasti ilmi, kuinka ja mistä prosessissa käytettävä jätemateriaali saadaan.

Asiakirjoista eivät käy ilmi paloturvallisuuteen liittyvät tekijät. Pyrolyysi tapahtuu paineistetussa reaktorissa, jolloin prosessissa on myös räjähdysvaara.

Asiakirjoissa ei ole esitetty hankkeen ilmastovaikutuksia. Ilmastovaikutukset tulee arvioida. Jätemateriaalia kuljetetaan Kaipolaan myös ulkomailta.

Hankkeen ympäristövaikutukset on esitetty hyvin yleispiirteisellä tasolla asiakirjoissa. Hankkeen yhteisvaikutuksia muiden alueelle sijoittuvien hankkeiden kanssa ei ole arvioitu. Kaipolan alueelle on vireillä muitakin hankkeita, joilla on ympäristövaikutuksia. Yhteisvaikutukset on syytä arvioida YVA-menettelyssä.

Kun otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne voi toiminta aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan YVA-lain liitteessä 1 mainittuihin hankkeisiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia."
Terminologiaa ihmettelin jaoston esityslistan kohdassa ja se tuntematon termi on "jätemuovin kemiallinen kierrätys". Nopean googlettelun jälkeen sekin selvisi.
"Termit tutuksi: Muovin kemiallinen kierrätys

Muovien kemiallinen kierrätys on muovin purkamista takaisin lähtöaineiksi eli monomeereiksi tai johonkin välimuotoon esimerkiksi oligomeeriseksi vahaksi. Materiaalin uudelleenvalmistus mahdollistaa korkealaatuisten uusiomuovien ja -kemikaalien valmistuksen niin, että niitä voidaan käyttää sellaisenaan korvaamaan fossiilisia vaihtoehtoja kaikissa nykyisissä käyttökohteissa."

Kuten yleisesti tiedetään YVA prosessi ei ole ihan lyhyt. Elän toivossa, että Corsair saa YVA:n hyväksytysti päätökseen. Jään odottelemaan.

Ei kommentteja: