tiistai 14. maaliskuuta 2017

Vaalimainonta

Vaalimainonta on muuttunut vuosien saatossa. Ennen tietokoneaikaa ja Internettiä perinteinen vaalimainonta keskittyi paikallislehtiin ja postilaatikoihin jaettaviin mainoksiin. Tällöin vaalimainokset olivat selkeästi löydettävissä.

Nykyisin vaalimainonta on siirtynyt sähköiseksi. Vaalimainonta on hajaantunut useisiin eri paikkoihin. Edelleen kuitenkin käytetään perinteistä vaalimainontaa sähköisen rinnalla.

Sähköisiä tiedostuskanavia ovat
- vaalikoneet
- nettisivut
- sähköposti
- sosiaalinen media, erityisesti Facebook

Vaalimainonnan hinta on painetussa mediassa melkoisen kallista. Digitaalisen mainonnan hinta on on huomattavasti halvempaa, jopa melkein ilmaista.

Tutkailin paikallislehden ilmoittelun hinnoittelua
- 24 x 99 pienen henkilökohtaisen 3 ilmoituksen hinta on noin 400 €
- 88 x 254 pienen ryhmän keskikokoisen 3 ilmoituksen hinta on noin 1300 €
- 365 x 254 isojen puolueiden koko sivun 3 ilmoituksen hinta on noin 4400 €

Käyntikorttikokoisen mainoksen pinta-alahinta on
noin 3,4 kertainen koko sivun mainokseen verrattuna.

Keskikokoisen pienen ilmoituksen pinta-alahinta on
noin 1,2 kertaa isoa kalliimpi.

Kalliista on mainostaminen painetussa mediassa. Kuka tai mikä taho sen maksaa?

Henkilökohtaisesti omalta osaltani tiedän kuka mainonnan maksaa.