perjantai 8. huhtikuuta 2022

Jämsän matkailustrategia

Luin uutta Jämsän matkailustrategiaa. Mielestäni tavoitteet on tuotu selkeästi esille. Mutta jäin tuumimaan, että tavoitteisiin pääseminen vaatii kaikilta osapuolilta paljon töitä ja rahallisia panostuksia.

Päällimmäisenä tuli mieleen pari ajatusta

  • Meidän tulee kaupunkina ja luottamushenkilöinä luoda edellytykset, jotta matkailu menestyy entistä paremmin.
  • Tavoitteisiin pääseminen vaatii laaja-alaista yhteistyötä.
  • Yhdessä tehden pääsemme tavoitteisiin. 

Ja ei kun töihin - tätä strategiaa ei laiteta mappiin pölyttymään...


Poimin tähän matkailustrategian mittarit, jotta lukija ymmärtää, että on kyse isosta satsauksesta.

MATKAILUN MENESTYS

Matkailuyritysten liikevaihto (välitön matkailutulo): 
44 milj. € (2018) * -> 60 milj. € (2026)

Työpaikat (välittömät) 
247 (2018) -> 315 (2026)

Rekisteröidyt yöpymiset: 
273 355 (2021) josta kv-yöpymiset 4% -> 300 000 (2026) josta kv-yöpymiset 20%

Markkinaosuus Järvi-Suomen yöpymisistä: 
4,3 % (2021) -> 5% (2026)

KASVATAMME YMPÄRIVUOTISTA KYSYNTÄÄ

Himos-Jämsän yhteismarkkinointi, brändin tavoittavuus (brand reach)
9,16 milj. (2021) -> 15 milj. (2026)

Himos-Jämsä verkkosivujen vierailut
164 441 (2021) -> 250 000 (2026)

Himos-Jämsän palveluita myyvät jakelukanavat ja matkanjärjestäjät
 X (2021) -> 30 (2026)

KEHITÄMME MATKAILUA RESURSSIVIISAASTI PAIKALLISIA IHMISIÄ JA YRITYKSIÄ KUNNIOTTAEN

Asukkaiden suhtautuminen matkailuun.
Prosenttiosuus jämsäläisistä, joiden mielestä matkailun vaikutus Jämsään on positiivinen.
93,4 % (2021) -> 95% (2026)

Alueen yrityksiä Sustainable Travel Finland-polulla
(% yrityksistä)
X % 2022 -> 51% (2026)

Luontoreitistöjen määrä
X kilometriä (2022) -> 200 kilometriä (2026)

KEHITÄMME DIGITAALISEN MARKKINOINNIN JA MYYNNIN OSAAMISTA YRITYKSISSÄ JA DIGITAALISTA ASIASPOLKUA 

Yritysten digitaalisuuden taso
Ei lähtötietoa -> VF digikyselyn toteuttaminen

Himos-Jämsän elämystuotteet ostettavissa digitaalisesti
X (2022) -> 100 (2026)

TOIMEENPANEMME YHTEISPÄÄTÖKSIÄ KETTERÄSTI KÄYTÄNTÖÖN

Kumppanuus-sopimukset alueen matkailutoimijoiden kanssa
 0 (2021) -> 40 (2026)

Kehittämishankkeissa mukana olevat yritykset
X (2022) -> 50 (2026)

Uusien investointien määrä euro/vuosi
X (2021) -> 10 milj. €/vuosi strategiakaudella 50 milj. €

Ei kommentteja: