tiistai 25. marraskuuta 2014

Sote-uudistuksen tulos? "Pienet yritykset kuolevat ja lähipalvelut karkaavat"

SUVI HAUTANEN
Verkkouutiset 24.11.2014

Jos sote-lakiesitys toteutetaan nykymuodossa, pienet sote-yritykset katoavat ja palvelut karkaavat kasvukeskuksiin, varoittaa Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset.



Omaishoitaja Heikki ja Hilkka Ruiskari (makuulla) jumppasivat fysioterapeutti Tarja Kindstedin ohjauksessa Palvelukeskus Kotikalliossa Helsingissä syyskuussa 2011.(Lehtikuva/Pekka Sakki)

Suomessa toimivat sadat fysioterapia- ja kuntoutusalan yritykset ovat erittäin huolissaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämislakiesityksen tämänhetkisestä sisällöstä.

– Jos järjestämislaki toteutetaan nykyisen esityksen mukaisena, tapahtuu juuri epätoivottu kehitys – julkinen monopoli tekee sen, mikä on helppoa, eli ostaa vain suurilta toimijoilta. Pienet, kustannustehokkaat yritykset kuolevat ja kansalaisten lähipalvelut karkaavat kasvukeskuksiin, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset (Fysi) näkee.

Yhdistyksen mukaan kehityskulku on sama kuin ensihoidon kohdalla. Vuonna 2013 toteutettu keskittämispäätös tappoi lyhyessä ajassa 75 sairaankuljetuksen yritystä ja johti vuodessa 50 prosentin kustannusten nousuun valtakunnallisesti. Poliittisen päätöksen vaikutuksia ei osattu arvioida. Samanlainen uhka kohdistuu nyt sote-alan yritysten ja kolmannen sektorin toimintaan.

– Vaarassa ovat 20 000 sote-alan yritystä ja näiden työllistämät 60 000 palkansaajaa sekä kansalaisten lähipalvelut. Onko tätä ajateltu sote-uudistusta pohtineessa ohjausryhmässä?

Lakiin vaatimus kustannustehokkuudesta

Fysioterapia- ja kuntoutusyritysten mielestä lakiin on kirjattava velvoite hankintojen kustannustehokkuuteen.

Palveluja on suurista hankintakokonaisuuksista huolimatta pystyttävä ostamaan myös pieniltä palveluntuottajilta, oli mekanismina sitten kilpailutus tai asiakkaan valinnanvapautta lisäävä palveluseteli sekä hyväksyttyjen palveluntuottajien rekisteri. Hankintoja tekeville yksiköille on asetettava vaade hankkia kustannuksiltaan ja laadultaan kulloinkin tehokkain palvelu.

– Tämä edellyttää sitä, että kaikki toimijat – myös julkinen sektori - velvoitetaan laskemaan tuottamiensa palveluiden todelliset hinnat ja julkistamaan ne vertailtaviksi. Vasta sen jälkeen on mahdollista tehdä todellisiin laskelmiin perustuvia kustannustehokkaita hankintoja.

Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset huomauttaa, että kuntien elinvoima syntyy yrityksistä.

– Niin kansalaisen, kuntien kuin valtionkin etu on, että maamme kaikkien palveluntuottajien resurssit otetaan hyötykäyttöön. Yritykset ja järjestöt ovat henkilöstöineen, toimitiloineen ja laitteistoineen osa jo olemassa olevaa infrastruktuuria ja voimavara, jota on hyödynnettävä, jotta sote-uudistukselle määritellyt, parlamentaarisesti yhdessä sovitut tavoitteet saavutetaan.

Monopoli johtaa palvelujen karsimiseen

Lakiesityksen mukainen sote-uudistus synnyttäisi entistä vahvemman julkisen palvelutuotannon monopolin.

– Suunta on täysin päinvastainen kuin muissa Euroopan maissa, jotka ovat kehittäneet terveydenhuoltoaan jo oleellisesti asiakkaan valinnanvapauden suuntaan ja ottaneet menestyksellisesti käyttöön kaikkien sektoreiden voimavaroja hyödyntävän monituottajamallin.

Fysi kehottaa puolueita hakemaan kestävää ratkaisua.

– Tavoitteena tulee olla parempi sote, jossa julkinen ja yksityinen palvelutuotanto sekä yhteisöt toimivat yhteen hiileen puhaltaen ja hakevat kustannustehokkainta tapaa tuottaa palvelut kansalaisille.

Vaihtoehto – julkinen monopoli - romuttaa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon ja johtaa kustannusten kasvukierteeseen, jonka seurauksena kansalaisten palveluita on lopulta pakko karsia kovalla kädellä.

– Yksi tavoitteista – valtiontalouden kestävyysvajeen nujertaminen – ei kerta kaikkiaan onnistu, jos soten lähtökohtana on lakiesitykseen nyt kirjattu julkinen monopoli.