perjantai 15. syyskuuta 2023

eFatbike - Lavakorpi - Tour de Jämsä - Lavakorpi

"Tyky -iltapäivä" oli edessä. Matkaan lähdettiin Lavakorvesta ja sinne palattiin. Reitti kulki seuraavasti: Lavakorpi - Haaralankangas - Kollinkangas - Pietilä - Seppola - Keskinen - Särkijärvi  - Ahvenlammi - Sorvajärvi - Mulikko - Arvenmäki - Orivuori - Korvenmäki - Virtasalmi - Lehmisuo - Lavakorpi.

Keli oli varsin suosiollinen, aurinkoinen syyskeli.

Matkaa kertyi 35,3 km.

https://share.trailmap.fi/21161983083342




tiistai 12. syyskuuta 2023

eFatbike - Tiitolanmäki / Pykälä

Baanalle piti keretä ennen palaveria. Reitti meni seuraavasti: Pispala - Jämsänkoski - Oinaala - Tiitolanmäki - Latvajärvi - Syväjärvenmutka  - Pykälä - Kastjärvi - Auvila - Vitikkala - Pispala.

Karhua olin etsimässä. Oli kuulemma useita havaintoja 9-15 km huudeilta. En kuitenkaan nähnyt kuin 9 kohdalla hevosen ja koiran.

Matkaa kertyi 30,1 km.

https://share.trailmap.fi/11151741704232






Jämsä - Talouden tasapainottaminen

Keinovalikoima on esitetty alla ja aikaa tasapainotukseen on neljä vuotta 2024-2027. Tasapainottamisohjelma tulee koostumaan:
  1. konsernirakenteen muutoksista (mahdolliset yhtiöittämiset),
  2. tase-erien luovutusvoitoista (mahdolliset omaisuuden myynnit),
  3. tuloslaskelmaosan ratkaisuista (verotus) ja
  4. käyttötalouteen kohdistuvista tuottojen lisäyksistä sekä kulujen karsimisesta.
Oheisilla keinoilla on tarkoitus saada talous tasapainoon. 


Kohta 3) on ns. helppo tapaus, nostetaan veroja, kunnallis- ja kiinteistövero, siis molempia hieman. Kunnallisveroa nostetaan himppusen ja kiinteistöveroa joudutaan nostamaan valtakunnassa määritellyn  alarajan nostonkin takia. Kiinteistöveron nostoa voisi tehdä aina maan keskiarvoon saakka.

>>> Kohdalla 3) ei saavuteta kuin pieni osa tasapainottamisesta, mutta lienee kuitenkin pakko tehdä tässä pakkoraossa.

Kohta 4) on sitten ison työn  takana, mutta sillä ei saavuteta kuin arviolta 3 M€ vuosittaiset säästöt. 

>>> Kohta 4) on ihan pakko tehdä, koska rakenteelliset säästöt on ainoa pelastuksemme pitkällä juoksulla. Pidän tätä kohtaa ns. "perälautana". Mitään muutakaan kohtaa ei kannata tehdä, jos tämä ei toteudu. Tulkoon sitten vaikka ne "mustatakkiset" tekemään tekemättömät työmme.

Eli kohdilla 3) ja 4) ei saada Jämsää tässä tilanteessa kuntoon, kun kyse on yhteensä ja kaikkineen yli 20 M€:sta.

Kohdilla 1) ja 2) olisi tarve saada kasaan noin 10-12 M€ potti. Julkista keskustelua olen seurannut sivusta ja jos Vesiliikelaitosta ei yhtiöitetä, niin sitten on esimerkiksi Jämsän Aluelämpö myytävä. Muilla myynneillä ei saavuteta tuota em. pottia. Mutta kun Aluelämpökään ei ole lehtitietojen mukaan myynnissä.

Eli lehtitietojen mukaan Jämsän vesiliikelaitosta ei yhtiöitetä ja Jämsän Aluelämpö ei ole kaupan.

>>> Kohta 1) ja 2) Niin millä toi 10-12 M€ raavitaan kasaan?  

sunnuntai 10. syyskuuta 2023

eFatbike - Liisanmutka / Tiirinniemi

Lähdin sunnuntaipäivän ajelulle. Reitti meni seuraavasti Pispala - Kelhä - Ekonen - Saarikko - Alhojärvi - Pitkäjärvi - Liisanmutka - Kolisenvankylä - Lopeisto - Olkkola - Kaipola - Tiirinniemi - Hulkkionlahdentie - Viiskulma - Seppola - Pispala.

Pitkäjärventiellä Etelä-Jämsässä oli haasteelliset mäet, sai tosissaan polkea.

Matkaa kertyi 39,3 km.

https://share.trailmap.fi/15442743381228





lauantai 9. syyskuuta 2023

perjantai 8. syyskuuta 2023

eFatbike - Pietilä / Lavakorpi / Mulikko

Viikon tomut ja ajatukset jäivät metsän uumeniin. Reitti kulki seuraavasti Pispala - Kelhä - Pietilä - Kollinkangas - Haaralankangas - Lavakorpi - Lehmisuo - Virtasalmi - Korvenmäki - Orivuori - Arvenmäki - Mulikko - Auvila - Pispala.

Matkaa kertyi 30,3 km.

https://share.trailmap.fi/15833729535318