"Mineraalivillan raaka-aineet eivät sinällään ole ongelma eikä este uusiokäytölle. Lasivilla valmistetaan yleensä jätelasista (kvartsihiekka, sooda ja kalkkikivi), kivivilla emäksisistä kivilajeista, sideaineena bakeliittiliima. Ongelmana voi olla jätevillan mukana olevat epäpuhtaudet."
Juurikin näin eli haasteena on epäpuhtaudet.
Lisäksi Tarja mainitsee, että "GRK:n sivuilta löytyy kaksi kiertotalouskohdetta". Näin on, mutta kummassakaan ei ole käytetty jätevillaa rakenteissa, vaan betoni- ja tiilimurskaa sekä täyttömaata ja pieniä määriä peltiä, lasia, autonrenkaita, puu- ja kivihiilituhkaa.
Liikenneviraston uusiomateriaalien materiaalihyväksyntä ja tuotantokäyttö on pitkä prosessi (alla kuva). Materiaalien eli tässä tapauksessa mineraalivillan haitta-aineiden pitoisuudet ja liukoisuudet tulee tutkia.
Lumivarman latuun liittyvissä esityslistoissa eikä niiden liitteiden yhteydessä ole ollut tutkimustuloksia jätevillan haitta-aineiden pitoisuuksista eikä liukoisuustutkimustuloksia.
Lisäksi uusiomateriaalin materiaalihyväksyntä kestää useamman vuoden.
Mutta olen edelleen uusiomateriaalien hyötykäytön kannalla, kunhan ympäristöasiat huomioidaan oikealla tavalla.
Kaipaan selkeitä raportteja ja tutkimustuloksia jätevillan epäpuhtauksista ja liukoisuustutkimustuloksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti