maanantai 11. joulukuuta 2017

Himoksen kehittäminen


Mielipidekirjoitus Jämsän Seutu 11.12.2017

Koko Himoksen ja Jämsän matkailuelinkeinon kasvaminen vaatii kaikkien vanhojen vetovoimaliiketoimintojen kehittymisen. Se luo edellytykset myös uusien toimijoiden syntymiselle. Laaja-alainen investoiminen hyödyntää kaikkia alueen toimijoita. Laskettelu on kaiken ydinliiketoimintaa, joka vetovoimaisuudellaan houkuttelee alueelle muita yrittäjiä. Laskettelun liikevaihdon kaksinkertaistaminen luo alueen muille yrittäjille taloudellisesti paremmat yrittämisen edellytykset.

Lasketteluliiketoiminta ei ole mm. lumetuskustannuksineen sellainen kultakaivos, ei pohjoisessa Suomessa eikä eteläisessä, että sillä yksistään voitaisiin rahoittaa sen vaativat merkittävät investoinnit. Laite- ja rakennusinvestointien lisäksi on liiketoiminnassa merkittävät mm. korvausinvestoinnit. Niiden rahoittaminen vaatii tiettyjen kehittämistoimenpiteiden tekemisen maanomistajan ja kaavoittajan. Himoksen Master Planin mukaan rinnekokonaisuudet tukirakennuksineen ovat n. 25-30 M€ kokoinen investointi. Tätä ei rahoiteta ainoastaan hissilipputuloilla.

Rinnekeskusten kehittäminen perustuu niin sanottuun maanarvon kehittymismalliin. Tätä on menestyksekkäästi käytetty ainakin Ruotsin Åressa, Sälenissä ja Suomessakin Rukalla, Tahkolla, Levillä, Ylläksellä ja Pohjois-Himoksessa Honkarakenteen lomakylien yhteydessä. Honkarakenne rakensi lomakylät vuokramaalle, mistä rinneyrittäjä sitten poisti vuokrarasitteen korvausta vastaan. Vuokrarasitteen purkukorvauksesta saatiin rahat tuolihissin omarahoitusosuuden rahoittamiseen.

Nyt Jämsässä on tullut eteen stoppi. Yleisesti hiihtokeskuksissa käytössä ollutta mallia, joka oli sisään leivottu kaupungin ja Himosvuori Oy:n Keski-Himoksen vuokrasopimukseen 2005, ei hyväksytä enää virkamieskoneistossa eikä poliittisessa johdossa. Tästä syystä rinneyrittäjän investoinnit ovat pysähtyneet ja Himoksen laajamittainen kehittyminen on nyt vaarassa.

Se mikä toimii Lapin kaamoksessa ja yöttämässä yössä ei toimikkaan eteläisessä Suomessa. Tästä seuraa valitettavasti se, että Himoksen rinneliiketoiminta ei ole samalla lähtöviivalla vertaistensa kanssa, eikä ole sitä ollut yli 10 vuoteen.

Jyrki Kokko
UJ

Ei kommentteja: