keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Moraalinen mainonta

Veivaan vielä tätä kylpylän etäisyys rinteestä -asiaa.

Lemminkäisen kuvassa eäisyys rinteeseen on merkattu oranssilla värillä ja kartassa lukee oranssilla 250 m. Oikeasti etäisyys on yli 600 m. Kuvaa tulkiten saa selkeästi käsityksen, että kylpylästä on rinteeseen matkaa 250 m. Eli melkein niin vähän kuin Ski In - Ski Out hotellimäärittelyssä. Eli jos matkaa majoituksesta rinteeseen on alle 200 m, niin mainonnassa voi käyttää kansainvälistä Ski In - Ski Out termiä tehostamaan mainonnassa hotellin erinomaista sijaintia laskettelurinteisiin nähden.

Lemminkäisen kuva, joka on myös heidän nettisivullaan

Jämsästä Jyväskylään on matkaa noin 58 km ja jos matemaattisesti käytetään samaa suhdetta kuin yllä mainitussa tilanteessa, niin voidaan käyttää lukua 24 km. Tästä saadaan syntymään seuraavanlainen vertauskuvallinen tilanne.

Mitä mieltä olisit jos Jämsä mainostaisi jyväskyläläisille seuraavasti oheisen kuvan kera
"Tule Jämsään asumaan - lyhyt matka Jyväskylään".

Tai jos jyväkyläläiset mainostaisivat jämsäläisille, että
"Lyhyt työmatka - tule Jyväskylään töihin".

Kokisitko tulleesi huijatuksi?