maanantai 25. toukokuuta 2020

Vororotin rotko

Vororotin rotko löytyy Tampereen tien varresta. Ajetaan Jämsästä Partalanmäen päälle ja käännytään oikeaan Järvenpääntielle ja siitä edelleen Vuorisjärventielle vasempaan ysitien ali.

Vororottiin on matkaa noin 3,7 km valtatieltä. Vororotti on vasemmalla ja sinne on yksi puinen jo aikaa nähnyt puukyltti. Noin 2-3 autolle on parkkipaikka polun alun läheisyydessä.

Polku johtaa suoraan Vororottiin. Matkaa on noin 0,4 km. Kannattaa kiertää koko alue ja mietiskellä, missä kiven onkalossa ne vorot ovat piileskelleet. Kierrä rotko ja molemmat rotkon reunat.

Reittimme oli kohtalaisen pitkä alueen kokoon nähden. Ensimmäisen tönnään jälkeen lähdimme vasemmalle johtavaa polkua ja sitä menimme aina suolle saakka. Ylitimme oikealla olleen märän kohdan ja polku loppui siihen. Tulimme takakautta (etelän) Vororotin itäisen reunan päälle. Laskeuduimme pohjalle ja etelän kautta menimme läntisen reunan päälle. Sieltä sitten suunnistelimme autolle.

Wikipedia kertoo Vororotin historiasta seuraavaa:
"Vororotin nimi viittaa rosvoveljeksiin, jotka piileksivät rotkon piiloluolassa 1800-luvun lopulla. Vororotin piiloluolan seinämillä on nykyäänkin havaittavissa rosvojen nuotiotulen jättämiä nokijälkiä. Ennen kristinuskoa Vororotti on saattanut olla palvontapaikka, sillä sen kallion laelta löydettyjen pienten kuoppien on tulkittu olleen Ukon palvontaan käytettyjä uhrikuppeja."

"Tarun mukaan venäläiset vainoajat kätkivät isonvihan aikana ryöstösaaliitaan Vororotin kallioiden suojiin."